In 2008 zijn met de Gemeente Rijnwoude afspraken gemaakt over een beheersbare
verkeerssituatie in de Potgieterlaan, tussen de Gemeneweg en de Da Costasingel.
Hieruit is een herinrichting van het betreffende deel van de Potgieterlaan, de
Herman Gorterstraat, en een deel van de Willem Kloosstraat
voortgekomen.
Geen ideale situatie, maar is het aantal auto's dat de
Potieterlaan passeerde gereduceerd van 3.800 naar globaal 2.000 per dag. Het
verkeer van de oostelijk gelegen wijken is gedwongen om de Da Costasingel te gebruiken
richting de Rijndijk. Het inrijverbod vanaf die zijde, bij de school de Tweeklank, werd
door de Gemeente en de Politie periodiek gehandhaafd, en werden, an een periode van waarschuwen, een behoorlijk
aantal bekeuringen uitgeschreven.
Sinds Hazerswoude Rijndijk onder Alphen
aan den Rijn valt is het handhaven uitgebleven, en wordt het inrijverbod weer fors
genegeerd.
Met de Gemeente Rijnwoude was afgesproken dat zodra de
nieuwbouw van de Tweeklank was gerealiseerd de verkeerssituatie rond de school
opnieuw ter discussie zou gaan worden gesteld, en ter hoogte van de Tweeklank in
de Potgieterlaan een "knip" zou worden aangebracht. Hierdoor zou doorgaand
verkeer verder worden bemoeilijkt.
Aanvankelijk maakten de hulpdiensten
hiertegen bezwaar, wat, nadat de herinrichting had plaatsgehad. werd ingetrokken.
Voorts bleek tijdens de 2e herinrichting in 2012 dat de totale afsluiting van de
Potgieterlaan bij de Willem Kloosstraat volstrekt geen problemen voor de bereikbaarheid van de diverse wijken in Hazerswoude Rijndijk opleverde.
Hierdoor ontstond tijdelijk een periode de situatie zoals deze in 2008 feitelijk beoogd
was.
De Gemeente Rijnwoude is volstrekt voorbij gegaan aan reeds
bestaande afspraken, en betrok alleen de directe omgeving bij de plannen, met
name vanwege een tijdelijke overlast vanwege de toen geplande
werkzaamheden.
Het college dat van 2006 - 2010 in Rijnwoude zitting had
beoogde een natuurlijk en geleidelijker verloop van de verkeersstromen naar en
van de diverse wijken. Hiervoor gelden dan de Potgieterlaan voor de wijk tot aan
de Da Costasingel, de Da Costasingel voor de wijk vanaf de Da Costasingel tot
aan de Melkweglaan, en de Sweelincklaan, en de Melkweglaan voor het gebied ten
oosten van de Sweelincklaan.
Dit zou een iets grotere
verkeersintensiteit veroorzaken op de Melkweglaan, maar wordt de laan dan
bereden door de inwoners die in die omgeving wonen, en wordt door de regulering
het belasten van smalle straten door inwoners ook op een andere gemakkelijke
wijze de eigen woonomgeving willen bereiken, beperkt.
De verkeerssituatie
in de Potgieterlaan tussen de Gemeneweg en de Da Costasingel is nog steeds
zorgwekkend. Fietsers raken in de verdrukking omdat automobilisten zich
opgehouden voelen door de snelheid van de fietsers, niet kunnen passeren, en soms zich zelfs agressief
tot bedreigend gedragen. Daarnaast wordt veel te hard gereden, en worden zijstraten,
van waaruit verkeer van rechts voorrang heeft, volstrekt genegeerd.
Het
is daarom een noodzaak dat de "knip" bij de Tweeklank weer op de agenda komt, en
de regulering van het verkeer dusdanig wordt gerealiseerd dat een beheersbare
verdeling van de verkeerstrommen in Hazerswoude Rijndijk wordt gerealiseerd, en dat de wijken onderling, al is het via een omrijroute, toch onderling bereikbaar blijven.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
2 opmerkingen:
Hoe kan het dat er veels te hard gereden wrodt, terwijl auto's de snelheid van fietsers moeten aanhouden.
Zolang een fietser zich in de Potgieterlaan bevindt kan een auto eigenlijk niet passeren. De realiteit is echter anders. Er wordt voorts geen rekening mee gehouden dat verkeer, komende vanaf de Gemeneweg, voorrang moet geven bij alle zijstraten, maar zich daar niets van aantrekt. Indien geen fietser te bekennen is wordt er gewoon bloed hard gereden.
Een reactie posten