maandag 11 juli 2011

Verkeerssituatie in Koudekerk onhoudbaar

De inmiddels voltooide maatregelen die tot doel hebben, om het sluipverkeer van en naar Alphen en Leiderdorp tegen te gaan, en tevens als snelheidsremmer dienst doen hebben in de Koudekerkse Dorpsstraat en Hoogewaard, geleid tot een nog gevaarlijkere situatie dan voorafgaande aan de maatregelen.

De genomen maatregelen komen voort uit een rapport dat de Gemeente Rijnwoude samen met een werkgroep heeft opgesteld.

De roep om het verwijderen van de meeste obstakels wordt steeds luider.

Puntsgewijs staan de navolgende maatregelen ter discussie.

Versmallingen Dorpsstraat en Hoogewaard, aan de rand van de kern:
Hier geldt de macht van de sterkste: wie is er als eerste.

Dorpsstraat, ter hoogte van Rademaker:
3 verkeerszuilen aan de zuidzijde op korte afstand na elkaar, samen met regelmatig geparkeerde voertuigen ontstaan hier probleemsituaties met de tegenliggers.

Dorpsstraat, ter hoogte van Uitvaartonderneming Schellingerhout:
Ter hoogte van de versmalling aan de noordzijde is een verkeerszuil geplaatst bij een uitvaart het verkeer in de Dorpsstraat langdurig stremt.

Dorpsstraat, ter hoogte van Engel Verdoold:
Verkeerszuil die vanaf de richting Koudekerkse brug door geparkeerde auto’s niet tijdig wordt opgemerkt door plaatselijk onbekenden. Ook veroorzaakt deze zuil een stremming bij een langer dan gemiddeld geopende brug. Deze verkeerszuil is een herhaling van zetten. In het verleden werd op het bruggetje even verder op al eens een bloembak geplaatst die spoedig na de plaatsing weer werd verwijderd. Door de vele personeelswisselingen op het Gemeentehuis is feit wellicht over het hoofd gezien.

Dorpsstraat / Hoogewaard bij de Lagewaard:
De verkeerszuil is aan de rechterzijde erg smal voor passerende fietsers. Auto’s komen naar lnks, en ontstaan probleemsituaties met de tegenliggers, die eveneens neigen naar links te sturen. Verkeer linksaf vanuit de Lagewaard moet, hoewel voorrang hebbende, toch verkeer van links voor laten gaan.

Hoogewaard / Willem de Zwijgerlaan en Hoogewaard / Prinses Wilhelminastraat:
Verkeer passeert de verkeerszuil via de linker weghelft, en ontstaan hierdoor probleemsituaties met verkeer uit de zijstraten, dat voorrang heeft op het verkeer van links, en geen verkeer op de verkeerde weghelft verwacht.

Fietsers krijgen geen gelegenheid de zijstraten in te slaan na een rechter passage van de verkeerszuil. Fietsers rijden daarom noodzakelijkerwijs links van de verkeerszuil, en worden dan veelvuldig, ondanks uitsteken van de hand, ingehaald op de linker weghelft, waarbij de zich hiervoor vermelde probleemsituatie kan voordoen.

Stippen op het wegdek:
De witte stippen worden als onzinnig beschouwd, en worden gekscherend als UFO markeringspunten aangemerkt. Inmiddels doen automobilisten hun best om de stippen met de banden weg te slijpen.

Ten aanzien van de verkeerszuil bij Engel Verdoold is reeds bekend gemaakt dat deze zuil weer wordt verwijderd. In het belang van de verkeersveiligheid moeten de meeste andere verkeerszuilen ook worden verwijderd. Ook bestaan zorgen voor de situatie tijdens winterse neerslag. De Rijnwoudse gladheidsbestrijding schoot de laatste jaren fors te kort.

Vrachtautochauffeurs van diverse Koudekerkse ondernemingen hebben al aangegeven na elke rit door Koudekerk blij te zijn geen ongeval te hebben veroorzaakt door de onoverzichtelijke situaties.

Dan nog de voorgenomen permanente werking, op werkdagen van 7 – 19.00, van de verkeerslichten bij de Koudekerkse brug. Gevreesd wordt dat de verkeersproblemen dan ook Hazerswoude Rijndijk gaan bereiken, en de passage voor fietsers van de Koudekerkse brug dan nog hachelijker wordt.

Er moet werk worden gemaakt van verkeersmaatregelen die de verkeersveiligheid van alle verkeersdeelnemers voor ogen hebben, en moet het pad van de theoretische verkeerskennis, zonder de feitelijke verkeerssituatie voor ogen te hebben, worden verlaten.

1 opmerking:

HyperTeHK zei

Halleluja, er zijn gelukkig nog meer mensen die dit opmerking.

De palen veroorzaken vertraging bij drukte, milieubelasting, verkeersonveiligheid en werken niet bij een rustige situatie.